tmbryhn
|
 |
« Svar #180 på: september 13, 2016, 03:03:02 am » |
|
Ingen plenum uten trakter  Disse ble kortet ned ca. 70% for å både få god plass under det lave taket og i tillegg matche diameteren i toppen av innsuget. Match made in heaven ble først realitet etter litt forsiktig porting av innsugene for å få hullene helt sirkulære. Kina-støping er visstnok ikke alltid like uniform av seg, og det synes bla. på dette paret.. Jeg punktet så traktene fast sammen med de innvendige mutterne, og lot traktene stikke litt ut slik at de styrer seg elegant inn på innsuget. Eneste kanten som er å kjenne i overgangen trakt/innsug er nå kun selve veggtykkelsen av trakta - godt innafor når vi vet hvor mange som kjører med 36-gassere på 48-innsug 
 IMG_3460.jpg (47.78 KB. 800x600 - vist 472 ganger.)
 IMG_3464.jpg (56.49 KB. 800x600 - vist 480 ganger.)
 IMG_3466.jpg (56.11 KB. 800x600 - vist 464 ganger.)
|
|
|
Loggført
|
Til ettertanke: "... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy
- VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen" - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
|
|
|
tmbryhn
|
 |
« Svar #181 på: september 13, 2016, 03:07:56 am » |
|
Ja, også måtte jeg legge ut en spontan tullefilm mens jeg satt med programmeringen av DBW-systemet https://www.facebook.com/thoremorten.bryhn/videos/10157429472705596/Det var alt for denne gang, men har det gode drivet om dagen, så blir vel ikke lenge til neste gang vi sees 
|
|
|
Loggført
|
Til ettertanke: "... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy
- VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen" - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #182 på: september 13, 2016, 08:44:32 am » |
|
Bra fremdrft  Er planen å ha ett sentermontert spjellhus?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
 |
« Svar #183 på: september 13, 2016, 08:46:23 am » |
|
Stor, norsk vikingtommel opp Mr Bryhn!
|
|
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
    
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #184 på: september 13, 2016, 09:02:06 am » |
|
Bra fremdrft  Er planen å ha ett sentermontert spjellhus? I følge video på fjesboka tror jeg det kan bli to spjeldhus "drive-by-Bluetooth" (Der har du neste prosjekt) 
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car. 
|
|
|
|
tmbryhn
|
 |
« Svar #186 på: september 13, 2016, 14:03:48 pm » |
|
Jan Olav treffer så klart spikeren på hodet  Kalle, litt i rekken av det vi snakket om: Jeg tapet igjen og fylte plenumkammeret med vann for å måle volumet. Hvert kammer har et volum på 1075ml, og siden det er to av dem blir totalvolumet på 2150. Det er 101,9% av motorvolum. Faller såvidt innenfor regelen din på 100-150%  Eller tror du det er andre konstanter som ligger til grunn når man har to helt separate plenum? Gulvstående BMW-pedal på vei. Er så greit med skrotforhandlere i Øst-Europa som har hele sjappa lagt ut på eBay  300,- shippa - bånnlinja begynner å vitne om et nokså kostnadseffektivt oppsett.
 BMW-accelerator.jpg (21.9 KB. 800x600 - vist 450 ganger.)
|
|
« Siste redigering: september 13, 2016, 14:09:31 pm av Erlend / bug66 »
|
Loggført
|
Til ettertanke: "... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy
- VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen" - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #187 på: september 13, 2016, 14:10:01 pm » |
|
Jan Olav treffer så klart spikeren på hodet  Kalle, litt i rekken av det vi snakket om: Jeg tapet igjen og fylte plenumkammeret med vann for å måle volumet. Hvert kammer har et volum på 1075ml, og siden det er to av dem blir totalvolumet på 2150. Det er 101,9% av motorvolum. Faller såvidt innenfor regelen din på 100-150%  Eller tror du det er andre konstanter som ligger til grunn når man har to helt separate plenum? Gulvstående BMW-pedal på vei. Er så greit med skrotforhandlere i Øst-Europa som har hele sjappa lagt ut på eBay  300,- shippa - bånnlinja begynner å vitne om et nokså kostnadseffektivt oppsett. [ Vedlegg ] Seff, når innkjøpskostnaden er 0kr på delebilene.. 
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
tmbryhn
|
 |
« Svar #188 på: september 13, 2016, 14:18:40 pm » |
|
Haha!  Vi får håpe at de driver stuereint der jeg valgte å handle i alle fall.. Foreløpig innkjøpsliste med priser etter husk: 2x DBW-TBs ..... 800,- Pedal................ 300,- 4x trakter ......... 500,- 2x EFi-Innsug ... 1000,- 0,5m 3"-rør ...... 90,- Sheet metal ...... 50,- To come... 4x injectorer .... 400,- 2x fuel rails ..... 200,- Div. fittings ..... 100,- Timer.............. Næh, koser meg på hobbykveld  SUM ............... 3440,- Merk at dette kun er brukte deler samlet over tid, eller ting som blir produsert fra scratch som f.eks. fuel rails. Skal man kjøpe alt dette nytt og bolt-on, blir det dustedyrt - ca. som et par IDA-er 
|
|
|
Loggført
|
Til ettertanke: "... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy
- VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen" - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
    
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #189 på: september 13, 2016, 15:25:29 pm » |
|
Jan Olav treffer så klart spikeren på hodet  Kalle, litt i rekken av det vi snakket om: Jeg tapet igjen og fylte plenumkammeret med vann for å måle volumet. Hvert kammer har et volum på 1075ml, og siden det er to av dem blir totalvolumet på 2150. Det er 101,9% av motorvolum. Faller såvidt innenfor regelen din på 100-150%  Eller tror du det er andre konstanter som ligger til grunn når man har to helt separate plenum? Gulvstående BMW-pedal på vei. Er så greit med skrotforhandlere i Øst-Europa som har hele sjappa lagt ut på eBay  300,- shippa - bånnlinja begynner å vitne om et nokså kostnadseffektivt oppsett. [ Vedlegg ] Seff, når innkjøpskostnaden er 0kr på delebilene..  De kommer vel ikke unna ferjebilletten og bensin.. Dette blir bra! Spennende
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car. 
|
|
|
Dalland
Supermedlem
    
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #190 på: september 13, 2016, 16:00:42 pm » |
|
Bare å stå på med testinga med ecu 2.0 og dbw. Får vi/du det til som kommer nok begge deler i boblen min...
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
    
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #191 på: september 14, 2016, 08:10:08 am » |
|
Bare å stå på med testinga med ecu 2.0 og dbw. Får vi/du det til som kommer nok begge deler i boblen min...
Prøv å tenke tanken på Stand alone dbw også? Etter hvert?
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car. 
|
|
|
Dalland
Supermedlem
    
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #192 på: september 14, 2016, 12:19:36 pm » |
|
Bare å stå på med testinga med ecu 2.0 og dbw. Får vi/du det til som kommer nok begge deler i boblen min...
Prøv å tenke tanken på Stand alone dbw også? Etter hvert? rullespjeldhus med dbw og litt annen knask står på tegnebrettet...
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
tmbryhn
|
 |
« Svar #193 på: september 14, 2016, 12:40:33 pm » |
|
Bare å stå på med testinga med ecu 2.0 og dbw. Får vi/du det til som kommer nok begge deler i boblen min...
Prøv å tenke tanken på Stand alone dbw også? Etter hvert? Jepp, DBW-modulen er og vil være 100% stand-alone og kan enkelt kobles opp mot hvilke som helst ettermarkeds-EMS. På sikt når DBW-testingen er i mål, vil jeg lage noe som er integrert i min egen ECU også, men det blir mest for privatbruk tenker jeg 
|
|
|
Loggført
|
Til ettertanke: "... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy
- VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen" - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #194 på: september 15, 2016, 08:44:35 am » |
|
spennende. Vil den være knyttet mot OEM-type spjellhus, eller kan man se for seg å utstyre "vanlige" spjellhus med en servo/steppermotor som styres av denne modulen?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
BERGER
|
 |
« Svar #195 på: september 15, 2016, 08:56:13 am » |
|
Forkortelser er satans påfunn, hva pokker er DBW-modul... 
|
|
|
Loggført
|
 This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #196 på: september 15, 2016, 09:17:14 am » |
|
Drive By Wire  trodde du var sånn data-mann, jeg, Øyvind 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
folkevogn
SCC Event.
Seniormedlem

Innlegg: 255
Bosted:
|
 |
« Svar #197 på: september 15, 2016, 09:31:54 am » |
|
Drive By Wire  trodde du var sånn data-mann, jeg, Øyvind  Til og med jeg, som aldri putter noe som trenger en datamaskin for å fungere i bilen, skjønte det  ;-)
|
|
|
Loggført
|
11.96@180kmt - SCC2013 
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
    
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #198 på: september 15, 2016, 10:22:48 am » |
|
Forkortelser er satans påfunn, hva pokker er DBW-modul...  OMG! 
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car. 
|
|
|
BERGER
|
 |
« Svar #199 på: september 15, 2016, 10:32:02 am » |
|
Drive By Wire  trodde du var sånn data-mann, jeg, Øyvind  Hehe, er nettopp derfor jeg hater forkortelser, dataverden er full av de og man bruker mesteparten av dagen på å google alle Microsofts forkortelser...  Er så lei av de at jeg tror hjernen min går i blokk når den ser en! Hva er problemet med å skrive et ord fullt ut??
|
|
|
Loggført
|
 This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
Dalland
Supermedlem
    
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #200 på: september 15, 2016, 10:34:05 am » |
|
Drive By Wire  trodde du var sånn data-mann, jeg, Øyvind  Hehe, er nettopp derfor jeg hater forkortelser, dataverden er full av de og man bruker mesteparten av dagen på å google alle Microsofts forkortelser...  Er så lei av de at jeg tror hjernen min går i blokk når den ser en! Hva er problemet med å skrive et ord fullt ut?? "kjøre gjennom ledning" 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
BERGER
|
 |
« Svar #201 på: september 15, 2016, 10:44:03 am » |
|
Drive By Wire  trodde du var sånn data-mann, jeg, Øyvind  Hehe, er nettopp derfor jeg hater forkortelser, dataverden er full av de og man bruker mesteparten av dagen på å google alle Microsofts forkortelser...  Er så lei av de at jeg tror hjernen min går i blokk når den ser en! Hva er problemet med å skrive et ord fullt ut?? "kjøre gjennom ledning"  Nettopp! Gikk jo fint det ! 
|
|
|
Loggført
|
 This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
tmbryhn
|
 |
« Svar #202 på: september 15, 2016, 12:40:27 pm » |
|
spennende. Vil den være knyttet mot OEM-type spjellhus, eller kan man se for seg å utstyre "vanlige" spjellhus med en servo/steppermotor som styres av denne modulen?
Ikke vanlig PWM-servomotor, ei heller en stepper. DBW-TB-er har alltid en DC-motor som kobles igjennom en reduskjonsgearboks for å få økt moment på spjeldakslingen samt overlegen presisjon. Skal du ha dette på en gasser eller f.eks. MC-spjeldhus, så ville jeg funnet meg en TB med løs gearboks som kan boltes til spjeldakslingen med en adapter imellom. Denne versjonen er ment kun for deg, Øyvind <3  : Ikke vanlig pulse width modulation-servomotor, ei heller en stepper. Drive by wire throttle body har alltid en direct current-motor som kobles igjennom en reduskjonsgearboks for å få økt moment på spjeldakslingen samt overlegen presisjon. Skal du ha dette på en gasser eller f.eks. motorcycle-spjeldhus, så ville jeg funnet meg en throttle body med løs gearboks som kan boltes til spjeldakslingen med en adapter imellom. Jeg kan etter hvert utarbeide en såkalt LOA - list of abbreviations. For meg som er flasket opp på militær flyindustri, har utstrakt bruk av forkortelser blitt en del av livsstilen min  Åja, Bayerische Motoren Werke-gasspedalen ble hentet på posten i går. Ordet "smooth" fikk akkurat en ny mening. Det skal bli godt å få noe slikt inn i daily driveren etter hvert - sammen med cruise control 
|
|
|
Loggført
|
Til ettertanke: "... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy
- VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen" - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
|
|
|
BERGER
|
 |
« Svar #203 på: september 15, 2016, 12:54:33 pm » |
|
spennende. Vil den være knyttet mot OEM-type spjellhus, eller kan man se for seg å utstyre "vanlige" spjellhus med en servo/steppermotor som styres av denne modulen?
Ikke vanlig PWM-servomotor, ei heller en stepper. DBW-TB-er har alltid en DC-motor som kobles igjennom en reduskjonsgearboks for å få økt moment på spjeldakslingen samt overlegen presisjon. Skal du ha dette på en gasser eller f.eks. MC-spjeldhus, så ville jeg funnet meg en TB med løs gearboks som kan boltes til spjeldakslingen med en adapter imellom. Denne versjonen er ment kun for deg, Øyvind <3  : Ikke vanlig pulse width modulation-servomotor, ei heller en stepper. Drive by wire throttle body har alltid en direct current-motor som kobles igjennom en reduskjonsgearboks for å få økt moment på spjeldakslingen samt overlegen presisjon. Skal du ha dette på en gasser eller f.eks. motorcycle-spjeldhus, så ville jeg funnet meg en throttle body med løs gearboks som kan boltes til spjeldakslingen med en adapter imellom. Jeg kan etter hvert utarbeide en såkalt LOA - list of abbreviations. For meg som er flasket opp på militær flyindustri, har utstrakt bruk av forkortelser blitt en del av livsstilen min  Åja, Bayerische Motoren Werke-gasspedalen ble hentet på posten i går. Ordet "smooth" fikk akkurat en ny mening. Det skal bli godt å få noe slikt inn i daily driveren etter hvert - sammen med cruise control  Haha, så bra! Sikker på at du nettopp fikk en bøtte nye kunder som faktisk skjønte hva du skrev 
|
|
|
Loggført
|
 This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
Boerge
Seniormedlem
   
Innlegg: 339
Bosted: Vaxholm, Stockholm, Sverige
|
 |
« Svar #204 på: september 15, 2016, 13:33:41 pm » |
|
Moro med ordspill, forkortelser og misforståelser. Helt OT (Off Topic) observerer man at TBF (TreBokstavsForkortelse) plutselig fikk en ny tolkning (Tekst i Berger Format) ;-)
|
|
|
Loggført
|
Cowboys from Hell 
|
|
|
tmbryhn
|
 |
« Svar #205 på: september 15, 2016, 13:35:05 pm » |
|
Fantastisk! 
|
|
|
Loggført
|
Til ettertanke: "... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy
- VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen" - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
|
|
|
Bugster76
Nybegynner

Innlegg: 10
Bosted:
|
 |
« Svar #206 på: september 16, 2016, 07:42:01 am » |
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
 |
« Svar #207 på: september 16, 2016, 08:46:14 am » |
|
Moro med ordspill, forkortelser og misforståelser. Helt OT (Off Topic) observerer man at TBF (TreBokstavsForkortelse) plutselig fikk en ny tolkning (Tekst i Berger Format) ;-)
LOL
|
|
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
tmbryhn
|
 |
« Svar #208 på: november 26, 2016, 22:08:37 pm » |
|
|
|
|
Loggført
|
Til ettertanke: "... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy
- VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen" - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
|
|
|
tmbryhn
|
 |
« Svar #209 på: november 26, 2016, 22:24:27 pm » |
|
Vips, 5 min senere var TB#2 i boks gitt.. 2004 VW/Audi med tilsvarende delenummer som det jeg hadde fra før av. 233,- shippa fra Litauen  Gotta love eBay!
 s-l1600.jpg (107.19 KB. 800x600 - vist 484 ganger.)
 s-l1600 (1).jpg (61.41 KB. 800x600 - vist 392 ganger.) Da gjenstår å rengjøre og lakkere plenumkammerne, samt maskinere ned injector-bossene på innsugene en smule. Får snart en pall på 180 kg med motordeler levert på kaia i Oslo au' - spennende å se om noen av knastene i den forsendelsen kan brukes med hydroløfterne man har liggende på hylla 
|
|
|
Loggført
|
Til ettertanke: "... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy
- VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen" - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
|
|
|
|