april 20, 2024, 13:04:06 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 ... 61 62 [63] 64 65 ... 147
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Grelland's Ghia  (Lest 974666 ganger)
sandvik996tt
Gjest
« Svar #1860 på: januar 31, 2012, 18:55:26 pm »

ekte garasje style!  me like.

oh yea, her lager vi EFI cheap-o style Glad

Jeg synes jo det er halve moroa, og tenke og fundere litt, og så knote litt på egenhånd. "Alle" kan jo kjøpe ferdige kit fra CB eller andre, men er det noe moro da?  Glad

Super moro med bolt on :-)
Loggført
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #1861 på: januar 31, 2012, 19:01:18 pm »

Roy, er de fancy dandy injector holderne for Bosch style injectors så er jeg interessert hvis du skal selge.

-B-
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7122
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #1862 på: februar 01, 2012, 13:54:26 pm »

Roy, er de fancy dandy injector holderne for Bosch style injectors så er jeg interessert hvis du skal selge.

-B-

de er for bosch style, ja men jeg tror ikke jeg skal selge helt enda i alle fall Glad Skal si fra hvis jeg ombestemmer meg.

Loggført
Hulken
Supermedlem
*****
Innlegg: 3428
Bosted: Gjøvik


Hardcore type four...


Vis profil
« Svar #1863 på: februar 01, 2012, 13:58:34 pm »

Roy, er de fancy dandy injector holderne for Bosch style injectors så er jeg interessert hvis du skal selge.

-B-

De er fortsatt i salg, kjøpte et sett i høst...
Loggført

Arild B, Gjøvik
1956 1200 cabriocoach restobjekt (solgt til hyggelig herre)
1972 1302S "Hulken" restobjekt
1973 412 2-dørs coupe
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7122
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #1864 på: februar 01, 2012, 14:00:29 pm »

fra double-day racing?
Loggført
Hulken
Supermedlem
*****
Innlegg: 3428
Bosted: Gjøvik


Hardcore type four...


Vis profil
« Svar #1865 på: februar 01, 2012, 15:05:00 pm »

Mener jeg fikk en mailadresse av deg Roy, som jeg sendte en forespørsel til?
Loggført

Arild B, Gjøvik
1956 1200 cabriocoach restobjekt (solgt til hyggelig herre)
1972 1302S "Hulken" restobjekt
1973 412 2-dørs coupe
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7122
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #1866 på: februar 01, 2012, 17:41:55 pm »

ok, da kan man prøve følgende adresse:

galazkiewicz(a)gmail.com


Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7122
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #1867 på: februar 12, 2012, 23:22:51 pm »

Noen små oppdateringer i dag:

Først har jeg fått lakkert de felgene jeg skal ha på bak. Dette er deep6, og de bredder mer utover enn de 5.5" jeg har på. Men etter litt kontrollmåling, viser det seg at jeg har nesten 2cm mindre klaring enn med 5.5-tommerne, så jeg er usikker på om dette sklir innunder...:

* klaring.jpg (30.87 KB. 600x225 - vist 281 ganger.)


Disse har betydelig bredere bane enn 5.5" så de ser bra ut bak synes jeg:

* deep 6.jpg (57.64 KB. 294x600 - vist 269 ganger.)


Så jobbet jeg et par timer på motoren, og fikk montert en del. Sliter litt med å justere inn termostaten, slik at den åpner og lukker spjellene når den skal, men litt mer fikling, så blir det nok bra.

Slik ser den ut nå:

* engie.jpg (114.63 KB. 600x564 - vist 287 ganger.)


Neste på lista er å få sveiset ferdig innsuga, så jeg kan få montert spjellhusa og wire-opplegget.

Må også bestemme meg for om jeg bygger om til COP og sekvensiell tenning med en gang, eller om jeg beholder EDISen til jeg har fått de nye spjellhusa til å funke. Har lært at det er lurt å endre en ting om gangen...

Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7122
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #1868 på: februar 13, 2012, 22:53:46 pm »

ufattelig dårlig bilde, men her ser man i alle fall antydning til at det kan hende det blir litt trangt i bakkant med disse 6" hjula... Må få klemt på noen dekk, og slippe den ned, tenker jeg...


* felg.jpg (44.07 KB. 459x433 - vist 271 ganger.)

« Siste redigering: februar 14, 2012, 07:47:05 am av grelland » Loggført
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4053
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #1869 på: februar 14, 2012, 09:32:50 am »

Det er vel bare å heise den lidt i enden Blunker
Loggført

"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7122
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #1870 på: februar 14, 2012, 13:33:48 pm »

det er jo helt klart en mulighet  Rekker tunge
Loggført
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #1871 på: februar 14, 2012, 14:10:52 pm »

Jeg ser ikke problemet. Det der vil gå under skjermen easy peacy...  Glad
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7122
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #1872 på: februar 14, 2012, 14:32:47 pm »

time will show. Problemet er at Ghian har en utpreget båtfasong, og er mye smalere bak hjula enn foran, så den går på først sånn ca "kl to" Glad
Loggført
GeirH
Supermedlem
*****
Innlegg: 552
Bosted: Borgen, ca. 4 mil nord for Oslo.



Vis profil
« Svar #1873 på: februar 14, 2012, 20:46:32 pm »

TomR har vel deep 6" bak på sin?
Loggført

Har laaang VW-pause.
TomR
Supermedlem
*****
Innlegg: 2089
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #1874 på: februar 14, 2012, 23:29:59 pm »

Har 6" bak ja, 185 er vel maks bak med dette innpresset...

TomR har vel deep 6" bak på sin?
Loggført

- The devil is in the detalis!
- Når små menn kaster lange skygger så er det kveld!
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7122
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #1875 på: februar 15, 2012, 07:39:17 am »

korte aksler?
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7122
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #1876 på: februar 15, 2012, 23:15:51 pm »

Fikk en times tid i garasjen i dag, og begynte å se litt nærmere på disse spjellhusa.

Tanken er å åpne spjellene med en wire, hvor det først går en wire fra gasspedalen til spjellhuset på venstre side, og deretter fra venstre til høyre. Etter litt tankevirksomhet, har jeg en plan.


Siden høyre side var den enkleste, begynte jeg der, og laget en liten brakett som wire-avslutningen festes i:

* TB right.jpg (105.28 KB. 600x393 - vist 276 ganger.)

Det blir litt trangt oppunder uttaket til varmlufta, men det skal gå på håret....

På andre siden, inn mot brannveggen sitter TPS-sensoren:

* TPS.jpg (93.44 KB. 600x385 - vist 248 ganger.)



Så til den litt mer kompliserte høyresiden... Det største problemet er at det er veldig dårlig plass inn mot doghousen. Så mest sannsynlig kommer jeg til å ta opp et par hull i blekket, og kjøre wirene gjennom luftstrømmen ut av oljekjøleren:

* TB left.jpg (83.49 KB. 600x334 - vist 255 ganger.)


* TB left 2.jpg (102.17 KB. 600x350 - vist 239 ganger.)

Jeg må også få wiren gjennom selve viftehuset, siden pulleyen sitter på motsatt side på høyresiden, og det var ikke mulig å snu akselen...


Jeg skal kutte av en del av alle braketter og dupleditter utenpå disse spjellhusa, men det er et par hull, bl.a fra akslingen til choke-spjellene, og der hvor de doble dysene satt:

* holes.jpg (86.97 KB. 600x470 - vist 224 ganger.)


* more holes.jpg (90.67 KB. 600x425 - vist 209 ganger.)


Er det noen som har noen gode ideer på hvordan de skal tettes? sveise? JB-weld? et eller annet epoxy-basert? Uansett vil jeg ha et eller annet som jeg kan pusse/slipe på innsiden, for å få en så javn overflate som mulig.


Til slutt et lite oversiktsbilde, siden jeg hadde med meg et litt bedre kamera denne gangen:

* engine.jpg (118.84 KB. 600x382 - vist 310 ganger.)




« Siste redigering: februar 15, 2012, 23:19:04 pm av grelland » Loggført
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4053
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #1877 på: februar 16, 2012, 06:53:53 am »

Du får ikke monteret til wire trekk på den anden side af venstre spjeldhus?
Loggført

"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7122
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #1878 på: februar 16, 2012, 10:29:02 am »

nei Trist

Problemet er at det sitter festeører til TPS-sensor og mothaker for returfjærene støpt inn i spjellhusene, og de er ikke like på begge sider, så jeg kan ikke bare flippe akslingen til spjellene... En annen løsning ville være å flippe hele det ene spjellhuset 180°, men da blir justeringsskruene til tomgangen være på innsiden på dene ne , og på utsiden på den andre... Passer ikke mitt symmetriske hode Blunker
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7122
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #1879 på: februar 18, 2012, 22:28:00 pm »

Har vært i fjøset på Unneberg i dag og fått hjelp til å TIGe innsug, men ble ikke ferdig. Ingen bilder ennå Blunker
Loggført
Savanna67
Supermedlem
*****
Innlegg: 501
Bosted: Oslo-Skedsmo


Vis profil

« Svar #1880 på: februar 18, 2012, 23:00:01 pm »

Fordelen med wire er vel at du kan legge den i alle mulige vinkler, da trenger du ikke tenker horisontalt eller vertikalt. Hva med å la wirene gå opp og rett ned på spjellet på høyre siden?
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7122
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #1881 på: februar 19, 2012, 00:50:35 am »

helt klart en mulighet, men det kan tyde på at jeg har innfunnet meg med tanken på å ha tomgangsskruene på innsiden på ene siden, og utsiden på den andre, så da blir det litt enklere Glad
Loggført
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #1882 på: februar 19, 2012, 01:10:42 am »

Gleder meg til slutt resultatet, lykke til videre! Glad
Loggført

Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7122
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #1883 på: februar 19, 2012, 21:49:41 pm »

Takker Glad

Jeg har landet på forslaget til vår danske venn, så da fikk jeg laget en brakett, men jeg har somla bort M6-gjengetappen min, så da fikk jeg ikke prøvemontert enda....

Men jeg fikk filt litt i de undre platene i til filterholderne, og de blir nesten tette når jeg får på traktene...

Har også slipt bort alt unødig på spjellhusa for en litt cleanere look:

* TB.jpg (96.31 KB. 600x508 - vist 287 ganger.)


Sveiseren skulle prøve å bli ferdig i morgen, så da får vi se om alt passer Glad

Guttungen sitt prosjekt i dag var å bytte ut de røde girkassefestene med heavy-duty VW gummi, så da håper jeg den bråker litt mindre

Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7122
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #1884 på: februar 21, 2012, 21:09:34 pm »

Fant igjen gjengetappen og fikk prøvemontert braketten på venstre side, men her må jeg i tenkeboksen igjen... En ting er at det ikke ser spesielt bra ut men jeg må prøve å få festet den i to punkter på spjellhuset for å sikre at ikke noe flytter på seg...

* TB LHS.jpg (63.48 KB. 600x473 - vist 255 ganger.)


Ellers fikk jeg kjøpt noe alu-plater slik at guttungen kan fortsette prosjektet sitt med å pynte opp i motorrommet Glad

Loggført
Sonic
Supermedlem
*****
Innlegg: 1903
Bosted:


Vis profil

« Svar #1885 på: februar 21, 2012, 22:37:29 pm »

Ser du stadig holder på med Ghian ... liten plass i motorrom Hæ Usannsynlig trangt om du vil ha større topper , andre innsug .. i mitt tilfelle med -62 ghian måtte jeg kutte ut en 2 x 5 cm del i sidene ...
pga. plassmangel ... ovenpå er det jo greit ...

Stå på !!

Mvh
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7122
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #1886 på: februar 22, 2012, 09:02:59 am »

Plenty plass i motorrommet på Ghian Glad

* straight runner.jpg (105.64 KB. 700x466 - vist 296 ganger.)

Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7122
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #1887 på: februar 24, 2012, 21:03:47 pm »

museskritt, men skritt uansett...

I dag brukte vi anledningen til å nyte det flotte været, og guttungen hjalp meg å gjøre ferdig den ene 3mm alu-plata som vi bruker på veggen inn mot girkassa. Poenget er å pynte opp litt, samtidig som jeg får litt bedre gjennomføring av bensin-slanger. Jeg setter inn såkalte bulkhead fittings som jeg setter an-6 koplinger på begge sider:

* firewall.jpg (80.86 KB. 600x477 - vist 232 ganger.)


Fikk også en pakke med slanger og koplinger, og det blir slike sorte AN-8 koplinger på slangene fra åndeboksen. Slangene er sorte nylonomspunne.

* breather.jpg (75.06 KB. 600x413 - vist 238 ganger.)


I morgen blir det en tur i slalombakken, så da får vi se hvor mye skruing det blir i etterkant

Loggført
Gaffel
Supermedlem
*****
Innlegg: 865
Bosted: Fredrikstad


That's what she said..


Vis profil
« Svar #1888 på: februar 24, 2012, 21:10:31 pm »

Blir strøkent retta grelland! Husk at slalom kan man kjøre med bil og Blunker
Loggført

Everyone aspires to soar like an eagle, but weasels don't get sucked into jet engines
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7122
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #1889 på: mars 06, 2012, 22:55:31 pm »

Endelig litt fremdrift igjen.

Det viste seg at en av svenskene som var på metal meet hos Unneberg i helga hadde tatt frem TIGen og lekt seg litt med innsuga og da ser de slik ut:

* weld.jpg (80.84 KB. 600x376 - vist 233 ganger.)


Tror de sleit litt med å komme til helt innerst, så der får jeg prøve meg med litt JB-weld eller noe for å tette den siste cm.

Neste jeg gjorde var å borre opp bolthullene til disse gummi-flensene, og montere hele ruklet på motoren før jeg kappet og tilpasset gasswirene:

* left tb.jpg (77.3 KB. 600x411 - vist 237 ganger.)


* right tb.jpg (89.76 KB. 600x446 - vist 231 ganger.)


Hele motoren ser da slik ut:

* engine.jpg (82.44 KB. 600x322 - vist 222 ganger.)


Og det ene spjellhuset sett fra utsiden:

* tb outside.jpg (127.57 KB. 500x583 - vist 251 ganger.)

Synes dette begynner å se bra ut jeg Glad

Neste nå er å få tatt ut hull til dyseholderne slik at disse kan sveises på ïgjen, og da kan motoren settes inn i bilen igjen Glad

Loggført
Sider: 1 ... 61 62 [63] 64 65 ... 147
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!