mai 01, 2024, 22:07:00 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
avstemning
Spørsmål: 1
under 80hk pr liter
80-90hk pr liter
90-100hk pr liter
Over 100hk pr liter
.
..

Sider: 1 ... 5 6 [7] 8 9 ... 40
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: '67 1500, Cal-looker  (Lest 299902 ganger)
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #180 på: mai 10, 2011, 23:13:13 pm »

Ho hei, disse var av en litt eldre garde. Blunker
Men du kan følge samme fremgangsmåte som forklart, "luftehullet"Hæ ser du på toppen av gasseren, men bare skru den i filler. Glad skrur til den går bra Blunker
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #181 på: mai 11, 2011, 20:14:23 pm »

Brann i venstre gasser! Crap:-(
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #182 på: mai 11, 2011, 21:16:15 pm »

Brann i venstre gasser! Crap:-(

Du skulle skru den i filler, ikke brenne den i filler. Hæ Øyerulling
Fortell hva du har gjort og hvordan det skjedde også tar vi det derfra. Blunker
Loggført

Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #183 på: mai 11, 2011, 21:20:26 pm »

Var hos Jens kristian (speed-demon) skulle kjøre en tur. Gikk dårlig, på 2 eller 3 Sylindere og vips stor stikkflamme opp av gasseren! Vet ikke hvorfor, men vi tror for høyt bensintrykk. Godt jeg hadde brannslokker, ingen lakkskade...

Ut med motor, plukke og vaske og justere i benk!
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #184 på: mai 11, 2011, 21:23:06 pm »

Hvordan kan du få stikkflammer opp av gasseren ved å ha for høyt bensintrykk?
Loggført
Speed-Demon
Supermedlem
*****
Innlegg: 869
Bosted:


Vis profil

« Svar #185 på: mai 11, 2011, 21:43:44 pm »

fy f... føler med deg. heldigvis kunne skadene blitt langt værre enn de ble da brannen heldigvis ikke varte mer enn noen få sekunder. så lakk og motor er relativt uskadd.

jeg tror på kombinasjon av feil tenning og for høyt bensintrykk. bensintrykket drukner motoren/sylinderne i bensin og tenningen tenner for tidlig. så tenner det og poff....

stå på mann. du er der snart nå
Loggført
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #186 på: mai 11, 2011, 22:03:04 pm »

For høyt bensintrykk + for stor tomgangs dyse + feit justert blandeskrue.
Ikke overraskende den ikke ville gå på tomgang.

Men dette fikser det fint! Blunker
Lykke til
Loggført

Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #187 på: mai 11, 2011, 22:15:23 pm »

Har vært ute for forgasserbrann pga brent innsugsventil. Samme kan skje hvis ventilen ligger på. Blir tilbakeslag.
Men her er nok det på stell, er mer vanlig på slitne motorer..
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #188 på: mai 11, 2011, 22:26:05 pm »

Jeg aner faktisk ikke hva som har skjedd! Lurer litt på å rive den fra hverandre og inspisere!
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

surfer56
Supermedlem
*****
Innlegg: 1533
Bosted: Kristiansand


+4792817564


Vis profil
« Svar #189 på: mai 12, 2011, 06:36:36 am »

Erlend, føler sinnsykt med deg nå...  håper du finner det ut og får det til!
Loggført

BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #190 på: mai 12, 2011, 07:42:37 am »

Nå tar du å trekker pusten dypt noen ganger før du beslutter å gjøre hva flertallet her inne på forumet sier du skal gjøre i avstemningen du har laget.

Tilbakeslag kan skje og behøver ikke å bety at noe er galt. Er det andre ting som tilsier at du trenger å rive motoren eller å ta den ut av bilen? Ser du noe oljen du ikke liker? Er det bensin i oljen? Ulyder?

Jeg blir overrasket hvis motoren din trenger noe annet en skikkelig justering og synk av gassere. Skrur du på gata? Vi har en gjesteplass i garasjen som du kan få låne fra lørdag morgen til søndags ettermiddag/kveld. Skru må du gjøre selv men jeg er der og kan bidra med en hjelpende hånd og utlån av div. verktøy. Da får du tid til å begynne med blanke ark og unngå stressmekk.

Mvh
BB




Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Speed-Demon
Supermedlem
*****
Innlegg: 869
Bosted:


Vis profil

« Svar #191 på: mai 12, 2011, 08:02:01 am »

Jeg ville tatt imot tilbudet fra kalle. Det er bedre å prøve å finne feilen NÅ og så evt demontere motoren etterpå enn å skru fra hverandre en motor som sannsynligvis er i orden inni. Jeg ville gjort følgende:
-tau bilen ned til kalle
-ta motorvask
-rens venstre gasser som det brant i og bytt den kabelen som smelta
-sjekk bensintrykk
-dobbeltsjekk tenning med noen som har gjort det før. ta med en annen fordeler du VET virker

Jeg tror dette er en "bagatell" som det er relativt raskt å fikse opp i, dvs noe tenningsrelatert eller bensinrelatert.

JK
Loggført
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #192 på: mai 12, 2011, 10:25:21 am »

Hehe.. Var litt i villråde igår! Takk for tilbudet BB, men bilen står i Bærum, og har ikke mulighet til å få flyttet den! Er midt i eksamenstid, så ting blir tatt litt etterhvert!

Planen:

Tappe olje, sjekke for biter etc
Fjerne kjøleblikk etc. og vaske dette.
Fjerne og rense gassere

Har litt lyst til å få motoren bremset/justert før jeg bruker den i bil, men vi får se hvor lang tid det tar før Dahlbergen er ferdig med rommet sitt!
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #193 på: mai 12, 2011, 10:52:20 am »

U-tett innsugsventil er en glimrende måte å få gasserbrann. Jeg kan ikke se noen grunn til å rive motoren. Kjør en leakdown test og ta det derifra.
Loggført

Speed is no substitute for direction
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #194 på: mai 12, 2011, 15:01:20 pm »

Da er alt tatt av til longblokk. Motor er fortsatt i bil, og der blir den inntil videre!

Ser ut som om det er 3'ern som har brent litt. Det var der det var mest sot!

I helgen blir det komp. test, for å få se hva jeg skal gjøre i fremover.
Hva bør kompresjonen være på? Uten plugger, innsug etc.

Må vel justere/sjekke vippearmer etc før komp.testen
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 4526
Bosted: Sandnes


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #195 på: mai 12, 2011, 15:05:20 pm »

Godt du gir gass! Sesongen er jo her rundt hjørnet.
Ikke undervurder det å lytte til erfarne folk. Sjekke bensintrykket ditt, slika at du VET hva du har.
Loggført

Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014
Race car 9.49/236kmt@SCC 2017




"It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #196 på: mai 12, 2011, 15:26:06 pm »

Tror det blir elektrisk pumpe og regulator!
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

cato®
Supermedlem
*****
Innlegg: 1748
Bosted: Oslo/Mjøndalen



Vis profil
« Svar #197 på: mai 12, 2011, 19:33:52 pm »

U-tett innsugsventil er en glimrende måte å få gasserbrann.

Endelig en som er enig med meg  Gliser
Loggført
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #198 på: mai 12, 2011, 19:56:43 pm »

Innaugsventilene er slipt opp, topper fullstendig overhalt! Har mer tro på feil innstilt ventiler. Var mest sot i 3'ern, og der var jo ventilen litt løs etter kaminnkjøring. Blir litt obduksjon fremover! Legger ut litt bilder etc imorgen!

Noen som vet hva overhaling av gassere koster? Av noen som kan dette ut og inn :-)
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #199 på: mai 12, 2011, 19:57:35 pm »

Tror det blir elektrisk pumpe og regulator!

Så det er med en orginal pumpe man tror du har for høyt bensintrykk?
Loggført
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #200 på: mai 12, 2011, 20:03:44 pm »

Er org. helt ny pumpe. Har hørt litt rundt og de kan visst gi høyt trykk.
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 4526
Bosted: Sandnes


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #201 på: mai 12, 2011, 20:13:21 pm »

Såfremt det ikke er en god gammel tysk en. Så ja.
Det er uansett en ok sak å sjekke for å utelukke.
Loggført

Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014
Race car 9.49/236kmt@SCC 2017




"It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #202 på: mai 12, 2011, 20:16:03 pm »

Er org. helt ny pumpe. Har hørt litt rundt og de kan visst gi høyt trykk.

Org pumper gir trykk mellom 2-9 psi, eks min leverer 5.5 psi.
3 psi er ønsket, ingenting gale med å bruke org pumpe, men ha alltid en skikkelig regulator og selvfølgelig manometer.
Loggført

H-MEK
Supermedlem
*****
Innlegg: 4035
Bosted: Furnes/Brumunddal



Vis profil
« Svar #203 på: mai 12, 2011, 21:05:37 pm »

Innaugsventilene er slipt opp, topper fullstendig overhalt! 

Ventiler slipt i maskin og seter frest, eller ei runde med slipepasta?
Loggført

Henning
Tlf 408 26 388
Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #204 på: mai 12, 2011, 21:50:39 pm »

Toppene bør være bra. Da de har fått en runde Mira'n og nye ventiler. Vakumert og testet. Men ting kan såklart skje uansett.

Les litt til eksamen nå  Gliser . Og ta en komptest når du får roen over deg.

Er alt i orden, slenger du bilen på henger. Og tar den med oppover... Så skal vi nok få fart på den.
Loggført

Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #205 på: mai 13, 2011, 09:24:31 am »

Tror Erik har rett Glad

Bli komp.test i ettermiddag, og har bestilt rebuildkit til gassere etc. Dette ordner seg!
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #206 på: mai 13, 2011, 17:25:40 pm »

Tror Erik har rett Glad

Bli komp.test i ettermiddag, og har bestilt rebuildkit til gassere etc. Dette ordner seg!

En sylinderlekkasjetest er bedre enn komptest.
Finns en fattigmannsvariant, som er grei hvis komptesten ikke er som den skal, det er å bare kjøre trykkluft inn i sylinderen når stempel er på topp og ventilene er stengt.

Da kan du høre om det lekker luft ut i eksos, innsug og/eller ned i blokka (suser fra oljepåfyllinga), og feil funnet.
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #207 på: mai 13, 2011, 20:25:37 pm »

Komp.test:

1: 175PSI
2: 175PSi
3: 180PSI
4: 180PSI


Tror ingen kan si noe på ventilfresingen til Erik Blunker

trykkregulator og manometer er kjøpt og snart på vei over dammen Glad
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #208 på: mai 13, 2011, 21:25:07 pm »

Godt å høre.. Var dette uten å ha justert noe på ventilene? Eller justerte du mellom brann og komptest?
Loggført

Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #209 på: mai 13, 2011, 21:38:25 pm »

Ikke justert noen ting!
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Sider: 1 ... 5 6 [7] 8 9 ... 40
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!