mars 29, 2024, 05:57:23 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 ... 11 12 [13] 14 15 ... 18
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Baboon vil gasse litt igjen  (Lest 156001 ganger)
BABOON
Supermedlem
*****
Innlegg: 1105
Bosted: Kolsås



Vis profil
« Svar #360 på: februar 18, 2015, 08:13:22 am »

Etter tirsdagens økt skal alt være klart for å montere sammen til shortblokk.

Bilde 1.

Klargjøring av blokk. Topplokksboltene er lakkert og montert og oljepumpeboltene er forlenget da jeg skal ha en ganske stor pumpe.

Bilde 2, 3 og 4

En deano sump skal på. Boltene til bunnlokket må også her forlenges. Grønn Locktite brukes. Bilde 3 viser forskjell på før og etter. Bilde 4, ferdig vasket og lakkert i den hærlige fargen "purplelicious" fra Testors som skal være den riktige fargen. Dette er det delte meninger om, men jeg holder meg til min fasit Gliser

Bilde 5.

Etter at blokkskjøtguffe er malt på bør muttere og bolter være tilgjengelig. Her er alt vasket og klart for montasje.

Bilde 6.

Kamdrev på både veiv og kam er montert. Thrustelageret til kammen er slipt inn til å passe. Nå skal alt være klart.


* Bolter.jpg (113.29 KB, 640x480 - vist 283 ganger.)

* Sump 1.jpg (101.66 KB, 640x480 - vist 257 ganger.)

* Sump 2.jpg (90.06 KB, 640x480 - vist 278 ganger.)

* Sump 3.jpg (119.81 KB, 640x480 - vist 294 ganger.)

* System.jpg (114.76 KB, 640x480 - vist 284 ganger.)

* Spg.jpg (130.29 KB, 640x480 - vist 303 ganger.)
Loggført
California Blue
Supermedlem
*****
Innlegg: 1012
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #361 på: februar 18, 2015, 09:31:19 am »

Ser veldig bra ut. Kult
Da er det ikke lenge til short block Gliser
Loggført


12.61-170kmt @ SCC 2012/173hk@ 7000 - 209Nm
BABOON
Supermedlem
*****
Innlegg: 1105
Bosted: Kolsås



Vis profil
« Svar #362 på: februar 25, 2015, 07:50:04 am »

Og da var det shortblock. Snurrer veldig lett rundt.

En fin Deano oljepumpe med hele 35mm drev burde klare å gi trykk i en motor med hull i oljesystemet.

Vendehøyden ble ca 4mm utenfor sylinderen. Her blir det å bygge ut ca 5-5,5mm.

Ellers er motoren forseglet i plast og det er klart for porting av topper.


* Motor 1.jpg (97.49 KB, 640x480 - vist 258 ganger.)

* Motor 2.jpg (96.63 KB, 640x480 - vist 252 ganger.)

* Motor 3.jpg (113.03 KB, 640x480 - vist 284 ganger.)

* Motor 4.jpg (100.31 KB, 640x480 - vist 289 ganger.)

* Pumpe 1.jpg (108.78 KB, 640x480 - vist 247 ganger.)

* Pumpe 2.jpg (98.79 KB, 640x480 - vist 248 ganger.)

* Pumpe 3.jpg (97.88 KB, 640x480 - vist 270 ganger.)

*  (87.93 KB, 640x480 - vist 289 ganger.)
Loggført
BABOON
Supermedlem
*****
Innlegg: 1105
Bosted: Kolsås



Vis profil
« Svar #363 på: februar 25, 2015, 07:52:34 am »

wrap


* Klar for porting.jpg (98.22 KB, 640x480 - vist 317 ganger.)
Loggført
TrettenNullTo
Supermedlem
*****
Innlegg: 5125
Bosted: Tigerstaden



Vis profil
« Svar #364 på: februar 28, 2015, 00:04:19 am »

Fett reimhjul.
Loggført

Follo VW Klubb

SCC   14,257
BABOON
Supermedlem
*****
Innlegg: 1105
Bosted: Kolsås



Vis profil
« Svar #365 på: mars 04, 2015, 08:51:44 am »

Fett reimhjul.

Takk. Dette er "magnesium" utgaven av DDS reimhjulet. Derimot veier det nøyaktig det samme som aluminiumshjulet.
Loggført
BABOON
Supermedlem
*****
Innlegg: 1105
Bosted: Kolsås



Vis profil
« Svar #366 på: mars 04, 2015, 09:01:57 am »

Da har jeg gjort ferdig 2 av totalt 12 hull å porte, inkludert innsugene. De to første tar alltid lengst tid.

Revmastertoppene har 40/35,5 ventiler og støpeformen er litt anderledes enn en originaltopp. Eksosporten er ganske stor og det er kun arbeid å gjøre ved setene. De har kun frest opp til større ventiler og latt resten av godset stå igjen. Det samme gjelder innsugskanalene, men her er det i tillegg mye mer porting å gjøre.

Portene blir en størrelse og design som jeg har hatt hell med tidligere. En slags effektøkning vil det uansett gi.

Bildene 1 og 2. Rett ut av boksen. Ikke ferdig produkt akkurat Gliser

Bilde 3. Portet en kanal. Forskjell mellom før og etter.

Bildene 4 og 5. Eksos før og etter.

Bildene 6 og 7. Innsug


* Revmaster 1.jpg (113.83 KB, 640x480 - vist 233 ganger.)

* Revmaster 2.jpg (101.56 KB, 640x480 - vist 276 ganger.)

* Revmaster 3.jpg (76.58 KB, 640x480 - vist 290 ganger.)

*  (63.59 KB, 640x480 - vist 265 ganger.)

* Revmaster eksos etter.jpg (19.94 KB, 450x600 - vist 265 ganger.)

* Revmaster innsug 1.jpg (103.96 KB, 640x480 - vist 294 ganger.)

* Revmaster innsug 2.jpg (91.91 KB, 640x480 - vist 273 ganger.)
Loggført
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #367 på: mars 04, 2015, 09:25:55 am »

Jeg må og forlenge boltene til min 30mm pumpe.
Satte du i nye bolter, eller går det å bare skru dem litt ut?
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

BABOON
Supermedlem
*****
Innlegg: 1105
Bosted: Kolsås



Vis profil
« Svar #368 på: mars 04, 2015, 09:28:36 am »

Jeg skrudde de bare litt ut. Det skulle ikke så mye til og momentet er ikke akkurat voldsomt.
Loggført
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #369 på: mars 04, 2015, 10:02:59 am »

Blir bra de portene der ja!

Hvordan avslutter du arbeidet i porten? Med sandpapir ?
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

BABOON
Supermedlem
*****
Innlegg: 1105
Bosted: Kolsås



Vis profil
« Svar #370 på: mars 04, 2015, 11:07:07 am »

Jeg avslutter helst med flapperrondell, sånn rund med slipepapir. Etter det bruker jeg båndslipepapir og drar det over der jeg ikke har kommet til.
Loggført
BABOON
Supermedlem
*****
Innlegg: 1105
Bosted: Kolsås



Vis profil
« Svar #371 på: mars 09, 2015, 06:40:48 am »

Jeg avslutter helst med flapperrondell, sånn rund med slipepapir. Etter det bruker jeg båndslipepapir og drar det over der jeg ikke har kommet til.

Her er verktøyet jeg bruker. Langfresen knakk selvfølgelig i går.


*  (127.06 KB, 640x480 - vist 394 ganger.)
Loggført
BABOON
Supermedlem
*****
Innlegg: 1105
Bosted: Kolsås



Vis profil
« Svar #372 på: mars 09, 2015, 06:47:28 am »

Jeg sa også at det første hullet tar lengst tid. Det stemmer på en prikk. Nå tror jeg at begge toppene er ferdig på tirsdag, da inkludert forbrenningskammere. Forbrenningskammerne får ikke noe spesiell jobb, utenom å fjerne grovstøp og kanten utenfor setene.

Bildene viser ferdig topp og innsugskanalene samt litt av forbrenningskammeret.

For to år siden var forrige motor ferdig som longblock omtrent på denne tiden. Jeg må kjappe meg litt så jeg rekker Stormtroopers sin felles klubbtur til Bug Camp. Har veldig lyst til å klemme inn en bremsing hos Erik før dette.


* topp-ferdig-1.jpg (96.67 KB, 640x480 - vist 340 ganger.)

* topp-ferdig-2.jpg (86.57 KB, 640x480 - vist 343 ganger.)

* porting-forbrenning.jpg (83.78 KB, 640x480 - vist 322 ganger.)
Loggført
Sveinf
Seniormedlem
****
Innlegg: 400
Bosted: Drammen


Vis profil

« Svar #373 på: mars 09, 2015, 14:33:13 pm »

Kan ikke skjønne annet enn at du har gjort en veldig god portingsjobb her?  Kult
Hvor mye kan mer effekt (ca i %) kan dette bety på denne motoren?
Gleder meg til å se effekttall etter bremsing!
Lykke til videre!  Kult
Loggført
flatfour
Supermedlem
*****
Innlegg: 739
Bosted: Oslo / Bærum



Vis profil WWW
« Svar #374 på: mars 09, 2015, 15:12:33 pm »

Det er noe helt nydelig med portede topper!!  Gliser
Loggført

April '55 Oval               Jeg selger:  Vintage lampe, Orange arbeidslampe, Gassmasker

BABOON
Supermedlem
*****
Innlegg: 1105
Bosted: Kolsås



Vis profil
« Svar #375 på: mars 09, 2015, 20:49:26 pm »

Kan ikke skjønne annet enn at du har gjort en veldig god portingsjobb her?  Kult
Hvor mye kan mer effekt (ca i %) kan dette bety på denne motoren?
Gleder meg til å se effekttall etter bremsing!
Lykke til videre!  Kult

Takk. Dette er utrolig vanskelig å svare på. Det er mange faktorer som spiller inn i henting av effekt. Dette er et steg på veien. Jeg må ha litt lav kompresjon for å unngå ødeleggelse av rullelagerne på rådene. Det betyr at jeg mister litt effekt. Jeg ønsker meg alt mellom 100 og 130 hester. Jeg tror selv at det blir 120hk. Resten av oppskriften på motoren kommer fortløpende under bygging.
Loggført
Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #376 på: mars 18, 2015, 11:22:52 am »

Med det volumet du ønsket i kammerne 38-39cc, og 1,3mm i vendehøyde, ender du på 11,9:1.  Går det under kategorien lav kompresjon?
Loggført

BABOON
Supermedlem
*****
Innlegg: 1105
Bosted: Kolsås



Vis profil
« Svar #377 på: mars 18, 2015, 12:40:48 pm »

Du er gal erik😃 Ganske sikker på at jeg skrev 48-49 cc. Tenkte jeg skulle lande på 9.7
Loggført
Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #378 på: mars 18, 2015, 12:55:01 pm »

Nå måtte jeg se etter. Du har helt rett, 48-49cc  Osteaktig
Loggført

Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
*****
Innlegg: 1844
Bosted: Hernes i Elverum


Min Cornerstone


Vis profil WWW
« Svar #379 på: mars 19, 2015, 19:17:57 pm »

Med det volumet du ønsket i kammerne 38-39cc, og 1,3mm i vendehøyde, ender du på 11,9:1.  Går det under kategorien lav kompresjon?

Liker!!!
Loggført

Bobler 54-75 x antall
Buss 73
Min Prosjekttråd
BABOON
Supermedlem
*****
Innlegg: 1105
Bosted: Kolsås



Vis profil
« Svar #380 på: mars 23, 2015, 08:02:25 am »

Toppene og innsugene er ferdig fra min side. Innsugene er matchportet og åpnet hele lengden. Dette er Deano innsug og passer til Weber DCNF forgassere. Jeg skal bruke et sett med "Berg Specials", 42 mm DCNF. Tidligere erfaring med slike forgassere er kjempegod. Dette er noen av de mest kjørevennlige forgasserne på markedet (min mening). Toppene er nå hos JEE for justering av volumet i forbrenningskammeret. Jeg har fått 1,3mm vendehøyde og for å få den kompresjonen jeg ville ha må kammerne ha 48-49cc.

Oljepumpa og oljetempføler er montert.

Den ene toppen er prøvemontert for å se om det er plass til forgassere og viftehuset med rør til varmeboksene. Noen ganger blir motoren så trang at 30 hk huset må brukes. Her var det god plass, noe som gjør montering i bil enda værre, dessverre.


* Innsug.jpg (58.34 KB, 640x480 - vist 277 ganger.)

* Match.jpg (32.66 KB, 640x480 - vist 248 ganger.)

* Oljetemp.jpg (62.77 KB, 640x480 - vist 266 ganger.)

* Forgasser.jpg (36.38 KB, 640x480 - vist 285 ganger.)
Loggført
BABOON
Supermedlem
*****
Innlegg: 1105
Bosted: Kolsås



Vis profil
« Svar #381 på: april 15, 2015, 07:18:06 am »

Jeg har hoppet litt over oppdateringene og konsentrert meg om motoren i stedet. Nå er den snart ferdig. Stemplene måtte tilpasses ganske mye da de gikk rett i råden på motsatt side. Måtte ta av 1 cm på hvert stempel ved krysspinnen. Nå går motoren rundt og det gjenstår å finne lengde på støtstengene, montere vippestell og sette endeslakken. Ellers gjenstår generell montering av nylakkerte deksler osv.


* snart ferdig 1.jpg (51.34 KB, 640x480 - vist 350 ganger.)
Loggført
California Blue
Supermedlem
*****
Innlegg: 1012
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #382 på: april 15, 2015, 08:30:18 am »

Dette ser kjempe bra ut. Gleder meg til oppstart Gliser
Loggført


12.61-170kmt @ SCC 2012/173hk@ 7000 - 209Nm
mags
Supermedlem
*****
Innlegg: 3531
Bosted: Sølvbyen



Vis profil WWW
« Svar #383 på: april 15, 2015, 15:57:37 pm »

det pusse utstyret så kjent ut da Gliser
Loggført

Good Work ain`t cheap
Cheap work ain`t good
Mags  90508914.
BABOON
Supermedlem
*****
Innlegg: 1105
Bosted: Kolsås



Vis profil
« Svar #384 på: april 15, 2015, 17:53:21 pm »

Helt riktig Magne. Tror jeg har livet ut med flappers.
Loggført
BABOON
Supermedlem
*****
Innlegg: 1105
Bosted: Kolsås



Vis profil
« Svar #385 på: september 09, 2015, 18:32:20 pm »

Takk til Jørn for lakkeeringsmotivasjon.

Nå er det høst for min del og garasjetiden prioriteres. Nå skal det skje noe hver uke..

Karosseriet har fått plass i vår lakkbu. Her tror jeg det blir stående gjennom hele vinteren. Det blir nå minst 4 runder med svart maling. Alt utenom det som er synlig utvendig skal lakkeres svart blank. Jeg har nå lakkert første runde under kanaler, over girkasse, under tankområdet, motorrom og bagasjerom. På grunn av litt dårlig planlegging blir det mer lakkering av de samme områdene neste tirsdag. Jeg gikk fort tom for lakk og jeg har noen områder jeg ikke traff med sprøyta, mest på grunn av litt dårlig belysning i bua. Dette må jeg fikse til neste gang. Ellers er jeg veldig fornøyd med første økt. Her har det ikke vært krav til perfekt finish da dette som regel er helt usynlig. Det viktigste blir dører og dashbord. Uansett veldig deilig å være i gang igjen. Som Jørn også sa, mesteparten av tiden går til maskering og dekking av områder som ikke skal lakkeres. Det kommer til å bli helt sykt mye maskering og mellomslipinger fremover.


*  (46.66 KB, 640x480 - vist 261 ganger.)

* 57 lakk 1.jpg (34.55 KB, 640x480 - vist 270 ganger.)

* 57 lakk front 2.jpg (40.16 KB, 640x480 - vist 273 ganger.)

* 57 lakk front 3.jpg (39.76 KB, 640x480 - vist 276 ganger.)
Loggført
BABOON
Supermedlem
*****
Innlegg: 1105
Bosted: Kolsås



Vis profil
« Svar #386 på: september 09, 2015, 18:33:04 pm »

Siste


* 57 lakk front 4.jpg (37.43 KB, 640x480 - vist 296 ganger.)
Loggført
California Blue
Supermedlem
*****
Innlegg: 1012
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #387 på: september 09, 2015, 19:48:04 pm »

Ser bra ut. Kult
Loggført


12.61-170kmt @ SCC 2012/173hk@ 7000 - 209Nm
mags
Supermedlem
*****
Innlegg: 3531
Bosted: Sølvbyen



Vis profil WWW
« Svar #388 på: september 10, 2015, 05:39:14 am »

Nice Gliser
Loggført

Good Work ain`t cheap
Cheap work ain`t good
Mags  90508914.
LOBO
Supermedlem
*****
Innlegg: 6046
Bosted: Akershus



Vis profil
« Svar #389 på: september 10, 2015, 10:08:23 am »

Gleder meg til å følge dette!
Loggført

D e ikkje rust der d e hull... bare rundt kanten d!
Sider: 1 ... 11 12 [13] 14 15 ... 18
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!