april 19, 2024, 20:48:23 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 ... 3 4 [5] 6 7
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Min -74 1303 Super Dumper - en lang reise som sklir ut...  (Lest 55393 ganger)
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #120 på: mai 22, 2015, 15:28:48 pm »

Takk for det! I dag blir det prøvekjøring og justering av forgassere  Sjokkert

Større motor nå?  Glad
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #121 på: mai 23, 2015, 14:11:59 pm »

Ja det sitter en 1915 i den. Fremover nå blir det justering og dysing, her er det et stykke igjen.
Motoren blir sittende der til at den går skikkelig, så skal den ut igjen. Deretter kan det bli andre boller.
Loggført

Speed is no substitute for direction
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #122 på: mai 23, 2015, 20:09:08 pm »

Morro!


* image.jpg (17.73 KB, 640x497 - vist 189 ganger.)
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
Jesper1201
Supermedlem
*****
Innlegg: 708
Bosted: Østfold



Vis profil
« Svar #123 på: mai 23, 2015, 20:26:59 pm »

Lyst til å dele litt spec på motor? :-)
Loggført
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #124 på: mai 25, 2015, 13:38:53 pm »

Motoren ble overhalt av Nyström Racing i 2012, og har gått lite siden den gang.
blokka er et AS 41, som er linjeborret og tatt opp til 94mm med fullflow.
Dyp oljesump og 69mm motvektsveiv, 8-stiftet og ballansert, orginalråder, lettet 200mm svinghjul , Kennedy stage 1 trykkplate, Daikin Superdisc lamell, chromoly svinghjulsbolt, Gradet reimhjul, Cima/Mahle 94mm sylinder
Engle W120 kam, scat løftere, Magnum
rettskårne kamdrev, Schadeck oljepumpe,
billet lokk med utgang, 8mm pinnebolter, portede 041 toppar av Martin Carlsson, utväxlade vipparmar, Alu ventkåper.
Pertronix epoxi coil
Pertronix pluggledninger.
« Siste redigering: juni 08, 2015, 08:31:13 am av Hot Owl » Loggført

Speed is no substitute for direction
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #125 på: juni 02, 2015, 15:06:08 pm »

Da sitter det en "kortere" tannstang i bilen, 2,25 runde fra side til side.
Leppene på forskjermene er rullet for bedre frigang. Jeg måtte også til å flekklakke ennå litt mer, denne bilen MÅ lakkes til vinteren.
Stø kurs mot helgen...
Loggført

Speed is no substitute for direction
JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #126 på: juni 02, 2015, 17:03:40 pm »

Da sitter det en "kortere" tannstang i bilen, 2,25 runde fra side til side.
Leppene på forskjermene er rullet for bedre frigang. Jeg måtte også til å flekklakke ennå litt mer, denne bilen MÅ lakkes til vinteren.
Stø kurs mot helgen...

Morro!! Har du prøvekjørt? Hvordan føles den?
Loggført
Tor_Fredrik
Medlem
***
Innlegg: 159
Bosted: Mosjøen


Vis profil

« Svar #127 på: juni 02, 2015, 19:59:24 pm »

Liker det du har fått til med bilen!!
Loggført

73 1303 Germanlooker.
73 1303 Karmann cab.
76 Bay Doka
76 Bay kombi
73 Fastback
Jesper1201
Supermedlem
*****
Innlegg: 708
Bosted: Østfold



Vis profil
« Svar #128 på: juni 02, 2015, 20:07:35 pm »

Stø kurs mot helgen...

Da regner jeg med du tenker på HMR? Morsomt :-)
Loggført
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #129 på: juni 03, 2015, 10:09:05 am »

Jeg har ikke prøvekjørt den ennå, men det nærmere enn noengang  Glad
Etter litt chassis justeringer i går skal det bli interessant å kjøre den.
Det er litt begrenset hva det går å påvirke uten justerbar bakstilling, men diagonalvektene er nå nære 50% nå og det skal gi forutsigbare egenskaper i både høyre og venstresving.
Får ta tiden til hjelp på denne fronten.




Avslørende total, med både anlegg og tjukkas i bilen.  Sjokkert
Loggført

Speed is no substitute for direction
scardeep
Supermedlem
*****
Innlegg: 780
Bosted: Nesoddtangen



Vis profil
« Svar #130 på: juni 03, 2015, 15:16:08 pm »

Om jeg tar det riktig så prøver du å få riktig vektfordeling. Hva er riktig og hvordan justerer du til å ha det du vil? Fin tom du kan dele litt baktanker rundt vektmåling... Glad
Loggført

"...you can drive it from the garage to the track and back to work on Monday without touching it..."
Espen/VW54
Supermedlem
*****
Innlegg: 2625
Bosted: Plankebyen (Fredrikstad)



Vis profil
« Svar #131 på: juni 04, 2015, 06:48:32 am »

Om jeg tar det riktig så prøver du å få riktig vektfordeling. Hva er riktig og hvordan justerer du til å ha det du vil? Fin tom du kan dele litt baktanker rundt vektmåling... Glad

Så nær 50% som mulig er vel å foretrekke for å ha en så nøytral bil som mulig.
Loggført
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #132 på: juni 04, 2015, 08:33:59 am »

Alle ting som står på fire bein/dekk har en tendens til å stå mer på tre og litt mindre på det fjerde.
Dette blir ennå mer opplagt når man plasserer en bil på fire vekter. Utover at den står mest på tre av hjulene så ser man også at det er diagonalene som får det meste av vekten. Venstre foran til høyre bak, eller høyre foran til venstre bak. Man kan relativt enkelt få lik vekt på begge forhjulene, men bak vil det da bli forskjell fra side til side. Men et slik oppsett vil gi uforutsigbare kjøreegenskaper, den kan for eksempel bli overstyrt i høyresving og understyrt i venstresving, eller motsatt. De som er mer inne i dette velger derfor å ha fokus på å få de to diagonalene til å bære like mye.

Kjør til en trafikkstasjon og bruk vekten de har utenfor. I Tønsberg er den på hele døgnet.
Still begge venstrehjulene på vekten; les av V (kg)
Still begge forhjulene på vekten; les av F (kg)
Still alle hjulene på vekten; les av M (kg)
Still venstre forhjul på vekten; les av VF (kg)

Så setter man tallene inn i formelen VF=V*F/M
Med mine tall blir det   VF = 514,5*384/975,5
VF = 202,53
Justerer man nå med venstre forhjul på vekten til den viser 202,53 så blir begge diagonaler 50% av totalen.
Jeg justerte meg frem til 202 kilo før jeg ga meg.
Som displayet på vekten viser så er dette 50,69%. Godt nok for nå.
Dette skal gi de mest forutsigbare kjøreegenskaper denne bilen kan levere.
Bygger man bil fra scratch så kan man jo selvfølgelig flytte rundt på komponenter så man får mye mindre forskjeller enn det jeg har.
Dette er slik jeg har forstått dette til nå.
Etter en prøvetur i går kveld tror jeg definitivt at jeg er på rett vei, men som Blostrupmoen sa: Time will tell.
 
Espen: Ja 50-50% vektfordeling kan være veldig bra, men det er mer komplisert enn som så. Generelt kan man si at må sko bilen etter vektfordelingen den har, og deretter for bruken.
Min er nå skodd etter vektfordelingen, med litt tillegg foran for bremsing ;-)
Loggført

Speed is no substitute for direction
scardeep
Supermedlem
*****
Innlegg: 780
Bosted: Nesoddtangen



Vis profil
« Svar #133 på: juni 04, 2015, 08:38:03 am »

Takk Hot Owl! Og all den veiing skal sikkert utføres med fører på plass? Glad
Loggført

"...you can drive it from the garage to the track and back to work on Monday without touching it..."
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #134 på: juni 04, 2015, 08:47:24 am »

Ja, føreren skal helst sitte i, men man kan også bare veie ned setet og ved pedalene.
Loggført

Speed is no substitute for direction
Espen/VW54
Supermedlem
*****
Innlegg: 2625
Bosted: Plankebyen (Fredrikstad)



Vis profil
« Svar #135 på: juni 04, 2015, 08:55:44 am »


 
Espen: Ja 50-50% vektfordeling kan være veldig bra, men det er mer komplisert enn som så. Generelt kan man si at må sko bilen etter vektfordelingen den har, og deretter for bruken.
Min er nå skodd etter vektfordelingen, med litt tillegg foran for bremsing ;-)

Gjort det enkelt jeg, kjøpt en bil som skal være laget riktig. Blunker Sko er også som levert. Så største problemet til min bil er vel han bak rattet.  Osteaktig
Loggført
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #136 på: juni 04, 2015, 09:00:03 am »

Gjort det enkelt jeg, kjøpt en bil som skal være laget riktig. Blunker Sko er også som levert. Så største problemet til min bil er vel han bak rattet.  Osteaktig

Har du kjøpt deg Mazda MX5 Espen?

 Blunker
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Espen/VW54
Supermedlem
*****
Innlegg: 2625
Bosted: Plankebyen (Fredrikstad)



Vis profil
« Svar #137 på: juni 04, 2015, 21:58:15 pm »

Gjort det enkelt jeg, kjøpt en bil som skal være laget riktig. Blunker Sko er også som levert. Så største problemet til min bil er vel han bak rattet.  Osteaktig

Har du kjøpt deg Mazda MX5 Espen?

 Blunker

Noen pleier faktisk kalle den det på spøk..  Gliser Gliser
Loggført
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #138 på: juni 08, 2015, 08:54:21 am »

Ja da har jeg vært på Herbie igjen, men det ble litt amputert pga bursdagsfeiring på Søndag.
Bilen fungerte godt og jeg plukket av nære 7 sekunder av rundetiden fra i fjor. Jeg har ikke blitt det spor bedre til å kjøre så tidene kan tilskrives chassis/dekk eller motor.
Når det gjelder motoren så dabber den av i den krappeste svingen, men det kan kanskje løses med høyere flottør-stand.
På den neste motoren blir det IDA, så da får jeg nok andre problemer  Blunker

Til tross for -2,5° camber foran så var dekkene varmest ytterst foran, så neste forsøk blir med 3,5°.
Jeg hadde også problem med att innerhjulet letter fra veien, og det kommer nok av et missforhold mellom stivheten på fjærene foran i forhold til bak, eller at stabstaget foran er alt for stivt.
Det ble ikke nok tid til å teste demper innstillinger... og jeg rakk heller ikke å løfte ut basskassa.  Øyerulling

Dagen sluttet litt for brått da motoren ikke ville mer, den var nok veldig varm, men etter litt feilsøking på søndag fant jeg ut at ignitor eller coil har tatt kvelden. 0 gnist.
Det lakk også litt olje her og der så jeg plukker den nok opp og inspekterer.
Men gøy var det lell!

Skal bli moro å få kjørt litt skidpad testing på den utover sommeren så vi får optimalisert oppsettet. Neste deadline, slalomkjøring på SCC!!
Loggført

Speed is no substitute for direction
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #139 på: juni 08, 2015, 13:52:18 pm »

Banekjøring er hard påkjenning for bilen ja.  Kult
Da justerte du mere camber enn du hadde på zita Ja?
Blir ett kompromiss på sving egenskaper vs innbremsinger  .  med veldig mye camber kan det låse opp lettere på innbremsinger. Anlegs flate på dekk blir jo mindre.
Hvordan så ytterkanten av dekkene foran.?
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #140 på: juni 09, 2015, 08:20:26 am »

Vil det ikke være bedre å øke castervinkelen fremfor å øke cambervinkelen?
Eller kanskje det ikke er like lett å ordne?
Loggført

Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #141 på: juni 09, 2015, 12:48:55 pm »

Banekjøring er hard påkjenning for bilen ja.  Kult
Da justerte du mere camber enn du hadde på zita Ja?
Blir ett kompromiss på sving egenskaper vs innbremsinger  .  med veldig mye camber kan det låse opp lettere på innbremsinger. Anlegs flate på dekk blir jo mindre.
Hvordan så ytterkanten av dekkene foran.?

Da jeg fikk sjekket over dagen etter så fant jeg ut at jeg hadde 0,5° positiv camber.
Jeg har forstått at R888 må ha 2,5° til 3,5° for å trives, så da ble det å justere om. Men det er trangt om saligheten med 8" felg så jeg måtte på med 5 mm spacer for å ha klaring mellom dekk og fjær ved slik camber.

Ytterkanten ble ikke slitt om du tenker på det, men det venstre forhjulet fikk et såkalt Toyo grop mot senter. Jeg gikk ned på dekktrykket med 5 psi intervaller fra 35 til 20 psi (varm), er ikke helt sikker på at det hjalp så veldig.
« Siste redigering: juni 10, 2015, 09:23:03 am av Hot Owl » Loggført

Speed is no substitute for direction
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #142 på: juni 09, 2015, 12:55:57 pm »

Vil det ikke være bedre å øke castervinkelen fremfor å øke cambervinkelen?
Eller kanskje det ikke er like lett å ordne?

Med standard greiene er det ikke så veldig lett å ordne, annet enn med justeringsplater på toppen av tårnene.
Jeg har lyst til å koble løs stabstaget fra bærearmene og montere andre "pendelarmer" slik at man får den optimale vinkelen i forhold til fjærbeinet, men senkede standardgreier blir det veldig slak vinkel, som øker ved fjæring. Hvis staget i tillegg er justerbart på lengden vil det også bidra til Caster vinkelen.
« Siste redigering: juni 10, 2015, 09:23:32 am av Hot Owl » Loggført

Speed is no substitute for direction
Eikstad
Supermedlem
*****
Innlegg: 2584
Bosted: I finere strøk av skien.


Full off stupid ideas since 1978.....


Vis profil
« Svar #143 på: juni 09, 2015, 22:13:33 pm »

Banekjøring er hard påkjenning for bilen ja.  Kult
Da justerte du mere camber enn du hadde på zita Ja?
Blir ett kompromiss på sving egenskaper vs innbremsinger  .  med veldig mye camber kan det låse opp lettere på innbremsinger. Anlegs flate på dekk blir jo mindre.
Hvordan så ytterkanten av dekkene foran.?

Da jeg fikk sjekket over dagen etter så fant jeg ut at jeg hadde 0,5° positiv camber.
Jeg har forstått at R888 må ha 2,5° til 3,5° for å trives, så da ble det å justere om. Men det er trangt om saligheten med 8" felg så jeg måtte på med 5 mm spacer for å ha klaring mellom dekk og felg ved slik camber.

Ytterkanten ble ikke slitt om du tenker på det, men det venstre forhjulet fikk et såkalt Toyo grop mot senter. Jeg gikk ned på dekktrykket med 5 psi intervaller fra 35 til 20 psi (varm), er ikke helt sikker på at det hjalp så veldig.

Klaring mellom dekk og felg? Er ikke det skummelt da?😄
Loggført



"Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett." Jeg er ikke en advokat, homofil, lege eller spesielt seriøs person. Eventuelle råd av juridisk, legningsmessig, medisinsk eller seriøs karakter må sees i sammenheng med dette. Derimot så er jeg rakettforsker, ganske fornuftig og av og til morsom. Google er din venn … men den kan dessverre ikke hjelpe deg å tenke.
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #144 på: juni 09, 2015, 22:16:06 pm »


Ytterkanten ble ikke slitt om du tenker på det, men det venstre forhjulet fikk et såkalt Toyo grop mot senter. Jeg gikk ned på dekktrykket med 5 psi intervaller fra 35 til 20 psi (varm), er ikke helt sikker på at det hjalp så veldig.

sånn knekk ned i sliatsje dekk overflata?
så det på mine R888 på bussen å ja .
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Jesper1201
Supermedlem
*****
Innlegg: 708
Bosted: Østfold



Vis profil
« Svar #145 på: juni 09, 2015, 22:44:30 pm »

Er det noe spesielt fenomen med Toyo dekka? Jeg fikk også det på mine R888 hjul etter HMR, men jeg fikk det på begge framhjula.
Loggført
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #146 på: juni 10, 2015, 09:53:36 am »

Dette er standard på R888 dekkene, på Toyo sier man skal ha 32 til 38 psi... hadde vært lurt å sjekke opp dette FØR helgen  Øyerulling     

Her er hva de sier om å bruke disse dekkene:
Operating Temperature: 160°F to 220°F  Eller 71° til 104°
Hot Inflation Pressures: 32 to 38 (psi)
Camber: -1° to -3°
Caster: As much positive as possible

http://www.toyotires.com/tire/pattern/proxes-r888

Dette er temperaturene jeg målte etter hver runde:
ytterst: 46
mitten: 39
innerst: 36

Dette er jo alt for lavt, hva gjør man for å få mer temperatur?

Loggført

Speed is no substitute for direction
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #147 på: juni 10, 2015, 10:15:16 am »


Dette er temperaturene jeg målte etter hver runde:
ytterst: 46
mitten: 39
innerst: 36

Dette er jo alt for lavt, hva gjør man for å få mer temperatur?

Kjøre MYE hardere  Glad Jeg målte mine 595 R-SR dekk til 65 grader ytterst etter å ha svinekjørt ned til Dalen/Telemark. 3gr camber.

Mvh
BB
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #148 på: juni 10, 2015, 12:20:45 pm »

Jeg tror det kan bli vanskelig å kjøre hardere... men raskere går nok.
Takk for kult bilde Holmsen!
Loggført

Speed is no substitute for direction
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #149 på: juni 10, 2015, 12:38:40 pm »

Tar noen runder å få opp temp i dekka. Men nå biter r888 bra fra startstart
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Sider: 1 ... 3 4 [5] 6 7
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!